سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:17 عصر | نویسنده : راوندی

موارد منع پرداخت حق شارژ مهمان موقت ( صــ19 )

هنگامی که صاحبخانه دست به صرفه جوییهای مفید در مصرف برق  یا آب بزند نیازی به پرداخت حق مهمان موقت نیست و این مورد چون یک مسعله شخصیست و تعهدیست بین بنده و پروردگارش لذا شخص دیگری نمیتواند در مورد پرداختیهای مهمان موقت همسایه دخالت کند .

همانطور که میدانیم در مجتمع های مسکونی کنتور برق دارای دو وضعیت می باشد که هر دو را با توجه به مصرف مهمان بررسی میکنیم  .

در مجتمعهایی که کنتور برق مشترک دارند و معمولا اینگونه ساختمانها قدیمی و سه واحدی هم هستند اشخاص اگر در واحد خود هم در مصرف برق صرفه جویی کنند میتوانند هزینه های مصرف برق مهمان را حذف کنند . اما نحوه صرفه جویی در مصرف بکار گیری لوازم و لامپ کم مصرف و استفاده مشترک از لوازم برقی مانند تماشای گروهی تلویزیون ، با حجم بالا از لباسشویی و ظرفشویی استفاده کردن ، درب یخچال را بی مورد باز نکردن با هم از آسانسور و لوازم دیگر استفاده کردن و عدم استفاده از اتو و جارو برقی و لوازم پر مصرف توام با خاموش کردن لامپ اضافه در ساعات اوج مصرف است .

در مورد کنتور برق مشترک بیرون از واحدها ، برنامه ریزی با هم از آپارتمان خارج شدن و چند نفری از آسانسور استفاده کردن . اینگونه موارد و رعایت نکات از این قبیل اگر واقعا رعایت شود دیگر لزومی به پرداخت هزینه های مصرفی مهمان موقت نیست .

بهر حال چون نمی توان هزینه ی مهمان را بصورت دقیق در مورد کنتورهای مشترک محاسبه نمود و ممکن است صرفه جویی در یک مورد باندازه مصرف مهمانان در همان قسمت  نباشد  لذا می توان صرفه جویی در ضمینه های مختلف برق و گاز و آب را به حساب یکدیگر گذاشت و نکته مهم صرفه جویی در ضمینه های مختلف را در این جمله که در مورد آب است و میتوان به حساب موارد دیگر هم گذاشت این است که  :  صرفه جویی در مصرف آب صرفاً خودداری از اصراف نیست ، بلکه بکار بردن روشهای صحیح مصرف  و استفاده حداکثری از این اکسیر حیاتیست .  که نکات مهم  و نحوه صحیح صرفه جویی در مصرف آب در بخش مخصوص آن ( ص 20 ) حتی المقدور توضیح داده شده است .   اما چنانچه هزینه های مهمان کمی بیش از مصرف پرداخت شود کسی مدیون همسایه نخواهد بود .




تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:16 عصر | نویسنده : راوندی

 حق پرداخت شارژ مصرفی مهمان موقت ( صــ18 )

در مجتمعهای با کنتور برق جدا یا مشترک به هر مهمان با هر ورود و خروج باندازه یک روز شارژ تعلق میگیرد حال اگر این ورود و خروج چند نفری و همزمان هم باشد همان یک نفر را باید محاسبه کرد . چنانچه بین ورود و خروج مهمان چند روز هم فاصله باشد و فقط یکبار انجام شود باز هم همان یک روز محاسبه میگردد .  ورود دستجمعی و خروج پراکنده  برای یکبار هیچ اما برای دفعات بعد باندازه نصف یک روز لازم به پرداخت است هزینه برق و نگه داری آسانسور طبق تعرفه ها پرداخت شده و در صورت عدم استفاده مهمان از آسانسور هزینه آن کسر میشود . در مجتمعی  با کنتور برق مشترک محاسبه مصرف برق مهمان در واحد با میزبان است که آیا دخالتی در ازدیاد مصرف برق دارد یا ندارد .

حق پرداخت آب مصرفی مهمان موقت

در مجتمعهایی با کنتور مشترک آب به مهمانان تا سه نفر که یک وعده بمانند وجهی تعلق نمیگیرد و اگر دو وعده بمانند به تعداد کامل و نصف یک روز و اگر شب بمانند یک شبانه روز کامل را میزبان باید پرداخت نماید . سه مهمان یک وعده در برج هزینه ای ندارند  اما اگر همان مهمانان به دفعات آمدند تعداد دفعات آمدنشان محاسبه میگردد به این معنا که اگر یک مهمان دو وعده در طول برج با فاصله چند روز آمد همان نصف یک روز آب باید پرداخت شود. چنانچه مهمان در مدت اقامت خود از حمام استفاده کند  میزبان باید باندازه سه شبانه روز مصرف آب را به صندوق واریز کند  و این وجه غیر از وجوه متداول میباشد . شستن لباس مهمان مطابق یک شبانه روز هزینه دارد .

اما در مجتمع هایی با کنتور آب مجزا  واحدی که مصرف آب خارج از واحدها  روی کنتور او  محاسبه می شود باید دقت داشته باشد که هزینه های آبی را که مهمانان در آپارتمانش مصرف میکنند را از همسایگان مطالبه نکند و وجوه دریافتی مربوط به محاسبه زمانی باشد که در زمان ما بین دو قبض با عدم وجود مهمان آب مصرف نموده است .

ساکن آپارتمان با صلاحدید خودش یا اعضای خانواده یا مشورت با مدیر  موظف است هزینه مهمان را در صورت عدم رعایت موارد صرفه جویی همراه با مصارف خودشان به حساب ساختمان واریز نماید و در این میان مدیر و سایر همسایگان جز برای مشورت ، حق هیچگونه دخالتی ندارند .




تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:14 عصر | نویسنده : راوندی

 مقدمه ( قوانین توافق و عدم توافق پرداخت حق مهمان موقت ) ( صــ17 )

مسعله مهمان یکی از مهمترین و پیچیده ترین مواردی هست که در مورد کنتورهای مشترک همگان ملزم به رعایت آن میباشند اما چنانچه در یک مجموعه ای تمامی ساکنین بر اساس توافقی که به شخص مورد اعتمادی بصورت خصوصی ابراز میدارند موافق این باشند که حرمت همسایه عزیز است و مهمان هم هر چند مهمان همسایه باشد حبیب خداست و مصارف آنها هیچ اشکالی ندارد بنابراین مهمان از لیست هزینه ها سلب گردیده و نیازی برای محاسبه هزینه هایی که مصرف میکنند نیست . اما این مورد قانون همیشگی نیست و آغاز هر سال باید از ساکنین مجدداً سوال شود . لذا هر کس پس از تصمیم گیری ساکن مجتمع شود باید با هر تصمیمی که اتخاذ شده تا پایان سال مدارا کند .

در اجرای قانون مهمان باید بخاطر داشت که رعایت موارد آن بر عهده مالک ملک و یا کسیست که در واحد سکونت دارد لذا هیچکس حتی مدیر ساختمان حق درخواست وجهی را از شخص ساکن ندارد و فقط این ساکن واحد است که باید با حساب و پرداخت مصارف مهمان رعایت موارد شرعی را نموده و چنانچه در رعایت موارد آن کوتاهی نماید انجام فعل حرام را پذیرفته است .

لغو نمودن قوانین مهمان بر اساس توافق بین اهالی ساکن در مجموعه میباشد و اگر همه موافق باشند ، قوانین مهمان بطور کل لغو میگردد . اما اگر سرپرست یک واحد بر اجرای آن حکم کند کلیه واحدهای دیگر ملزم به رعایت آن میباشند اما به هر حال پرسش این مسعله در آغاز سال الزامیست

اما موافقت با اجرای قانون مهمان از طرف هر کدام از ساکنین بهتر است بصورت خفا انجام پذیرد و این مورد بدرخواست شخص موافق ، لازم است بین ایشان و فرد مورد اطمینان محفوظ بماند بهمین مناسبت هر کس میتواند با اعلام کند یکی از همسایگان خواستار اجرای قانون مهمان است .    بطور کلی همه باید آگاه باشند که پرداخت هزینه های مهمان همسایه حکم بهترین صدقه را دارد .

( مهم ) چه قانون مهمان موقت اجرا شود و چه اجرا نشود پرداخت حق مهمان دائمی الزامیست و در هر واحدی مهمان بیش از سه روز بماند مهمان دائمی محسوب و باید حساب شود .               پرداخت هزینه های مهمان بطور معمول در شبانه روز از دویست تا دوهزار تومان بر اساس استفاده از تعداد کنتورهای شخصی و یا کنتور مشترک ، طبق نظر مدیر ساختمان قابل محاسبه میباشد .




تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:12 عصر | نویسنده : راوندی

قوانین متفرقه ( قانون منع سوءاستفاده از منابع مشترک ) ( صــ16 ) 

هیچکدام از ساکنین مجتمع های چندین واحدی که در کنتورهای برق یا گاز یا آب بصورت اشتراکی استفاده میکنند اجازه ندارند از این منابع برای کارهای تولیدی استفاده نمایند .

برای مثال کسی اجازه ندارد برای تولید لباس برای مصارف بیرون از واحد ، چرخ خیاطی و اتو به وسایل برقی اضافه نموده تا کسب درآمد کند . یا اینکه با استفاده از هویه دست به مشاغل دیگر بزند .

در مصرف از گاز کسی اجازه ندارد برای بیرون از آپارتمان کار پخت و پز یا هر کار دیگری  انجام دهد و یا اینکه با انجام این عمل در همان واحد از مشتری پذیرایی نماید .

کسی از ساکنین آپارتمانها با کنتور آب مشترک اجازه ندارد برای مشتریهای بیرونی دست به شستن لباس یا پرده یا پتو یا سبزی و امثالهم بزند( در تمامی موارد بالا رضایت و عدم رضایت تمام همسایگان حاکم است )

قوانین متفرقه ( مهمان )

پیش از اینکه به بحث قوانین مهمان بپردازیم لازم است به چند نکته اساسی اشاره نماییم .   نخست اینکه در قوانین مهمان حرمت مهمان بطور کامل حفظ گردیده و هیچگونه بی احترامی نه به مهمان و نه به میزبان صورت نخواهد گرفت  که شرح و برنامه آن بطور کامل در ادامه خواهد آمد . دیگر اینکه پیروی از مراتب آن فواید بسیاری را از جمله رعایت صرفه جویی در تمام منابع مصرف و مهمتر از آن خوش خلقی و صمیمیت و دوستی مابین همسایگان و مرتفع نمودن ورود و خروج مال حرام را تا اندازه ای که رضایت ساکنین آپارتمانها را حاصل کند به دنبال خواهد داشت .                   هر شخصی که در مجتمع حق شارژ و آب پرداخت نمیکند مهمان محسوب میگردد . دیگر اینکه هزینه های مهمان اگر قرار باشد در مجتمعی محاسبه گردد بر اساس وجود کنتورهای مشترک از لحظه ورود تا هنگام خروج تمام مصارفی که موجب صرف انرژی گردد ، بیش از مقداری که ساکنین مصرف دارند محاسبه خواهد شد زیرا که مصارف مهمان بطور تساعدی هزینه ها را بالاتر خواهد برد .

محاسبات هزینه های مهمان هر چند در نگاه اول دشوار بنظر میرسد اما بعداز چند محاسب? نخست با تعامل مدیر برای ساکنین مشخص خواهد شد که هر مهمان با هر ورود و خروج چه مقدار هزینه دارد .




تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:10 عصر | نویسنده : راوندی

 قوانین متفرقه  ( قانون پرداخت عدم حضور ) ( صــ15 )

قانون پرداختیهای عدم حضور جهت غیبت بیش از یک ماه قابل اجرا است و این غیبت با اعلام زمان و همچنین عدم اتصال یا اتصال کنتورهای مشترک به داخل واحد میباید کتباً  توسط سرپرست خانوار قبل از ترک آپارتمان به مدیر ساختمان اطلاع داده شود و اطلاع بعد از عدم حضور پذیرفته نیست .

یک ماه اول را در سهم کنتورهای مشترک از حساب ساکنین بصورت نصف کسر میگردد که در مورد برق آسانسور این محاسبه برای همه طبقات مانند استفاده یک نفر در طبقه اول انجام میپذیرد و اما سهم هزینه های نگه داری مانند سرویس و تعمیر و بیمه آسانسور و نظافت و ترمیم و تزئین و ..... ساختمان  بطور کامل دریافت میشود  و در ماههای پس از آن هزینه کنتور های مشترک یک سوم و هزینه های نگه داری همچنان ثابت میماند ( در برجها به دلیل دریافت حقوق از جانب مدیر اجرایی و نگهبان و خدمات جهت حفظ فضای سبز  سایر موارد دیگر ، هزینه ها بالا میرود )   

در عدم حضور بیش از یک ماه در ساختمانهای با کنتور مشترک برق و گاز برای کل ساختمان چنانچه برق و گاز استفاده نشود دریافتی مانند مورد قبل و در صورت روشن ماندن یخچال و فریزر و امثالهم یا وسیله گاز سوز چون آبگرمکن پرداختی بصورت مجزا و نصف تا زمان بازگشت باقی میماند .

در عدم حضور و عدم استفاده هیچیک از کنتورهای مشترک تا یکسال و قطع آنها از کلید و فلکه آب آپارتمان سهم پرداختی آنها صفر اما همچنان هزینه های نگه داری باید پرداخت شود ( در هزینه های نگه داری و نظافت هر گونه مصرف آب و برق و احیاناً گاز باضافه هر خرج دیگر قابل محاسبه است )

قوانین متفرقه ( استعمال دخانیات )

هیچیک از ساکنین اجازه ندارند در فضاهای مشاع استعمال دخانیات داشته باشند و چنانچه بعضی از ساکنین برای مصرف قلیان به پشت بام بروند بهیچوجه اجازه ندارند اثری از ذغال و خاکستر از خود در آنجا باقی بگذارند .  چنانچه شخصی در آپارتمان شخصی خودش هم استعمال دخانیات داشته باشد اجازه ندارد با باز گذاشتن درب آپارتمان دود حاصل از استعمال را به راهرو و محل تردد همسایگان هدایت کند . این مورد برای رفع بوی غذا و سوختگی هم دیده شده  که رعایت آن لازم است .




  • مطالب علمی
  • فروش بک لینک انبوه