سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 93/5/9 | 7:16 صبح | نویسنده : راوندی

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;} @font-face {font-family:"2 Homa"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoChpDefault { font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoPapDefault { margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:36.0pt 36.0pt 36.0pt 36.0pt; border:double windowtext 4.5pt; padding:24.0pt 24.0pt 24.0pt 24.0pt;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->                   سلام و عرض ادب خدمت خانم چاووش باشی مدیریت محترم روابط عمومی  و                                     روابط بین المللشرکت آب و فاضلاب استان تهران

یکبار دیگر لطف خداوند شامل حال بنده شد تا بتوانم قدمهایی هر چند کوتاه در جهت اصلاح یکی از مشکلات کشورم بردارم . خدمت شما بزرگواران هر چه از این نعمت اللهی ، آب بگویم کم گفته ام زیر خود شما خیلی بیشتر از بنده از اهمیت حیات آن آگاهید . لذا هر چه سریعتر و صریحتر بسراغ مطالب اصلی میروم .

یک روز شیلنگی که آب را به سیفون دستشویی ما منتقل میکرد سوراخ شد و من مجبور شدم شیر آنرا ببندم بعلت مشغله زیاد فرصت فوری تهیه و تعویض آن نبود . همانروز در حینی که داشتم از روشویی آنجا استفاده میکردم چشمم به سطل متوسطی افتاد و احساس کردم اگر زیر شیر قرار دهم میتوانم از آن بجای سیفون استفاده کنم . چون نتیجه کار را دیدم و رضایت کاملم کسب شده بود دوست داشتم خیلی زود ، همه این مطلب را آموخته و بکار برند لذا این مطلب را با مطالب آموزشی دیگر در قالب طرحی برای چند شبکه تلویزیونی بردم که جز اتلاف وقت برایم سودی نداشت و توضیح آن هم از حوصله این نوشتار خارج است .

شاید خواست پروردگار بود که این طرح به این صورتی که امروز هست درآید . احساس میکنم اگر مردم کم حوصله همان فکر نخست را هم انجام دهند کافیست . اما مردمی که دلسوزند با اطمینان از موارد بیشتری استفاده خواهند نمود . در همین اندیشه ها در راستای تحقق این طرح که نام آنرا ( طرح نجات آب ) مینامیم لازم است یک برنامه ریزی دقیق داشته باشیم . بنده پیش از این در این اندیشه بودم که با طرحی مانند همیاران پلیس این مطالب که حجم آن تا حدود زیادی بالا رفته از ریشه فرهنگ سازی شود تا اینکه در 4/5/93 از یکی از همکاران شما شنیدم که طرحی در این ضمینه بنام ( حامیان آب ) در دست دارید و اقداماتی هم در این ضمینه صورت گرفته است . لذا بنده اندیشه خود را مینویسم شما هر چه صلاح است در نظر بگیرید .

این طرح یا با کتابچه ای همراه با عکس ( که باید آنرا مانند سند حفظ کنند) یا بصورت قرار دادن در یک سایت و معرفی آن به مردم از طریق قبض های آب یا معرفی سایت از طریق تبلیغات تلویزیونی یا هر اندیشه دیگری به رویت مردم درآمده و به آنها آموزش داده شود و در ضمنِ این حرکت ، از کم سن ترین افراد هر خانواده از حدود سنی دوازده سال به بالا دعوت شود تا در آزمونی که بیست سؤال از این مطالب در خواهد آمد از طریق پیامک ثبت نام کرده و شرکت کنند . شرکت کنندگانی که تمامی سؤالها را بدرستی پاسخ دهند تحت عنوان      ( ناجی یک ) بمدت یکسال بالا ترین مقام را کسب کرده و از امتیازات ویژه ای برخوردار خواهند شد اما مهمترین کار آنها برخورد با اشخاصی است که آب را در محلات هدر میدهند البنه به آنها آموزش داده خواهد شد که چگونه برخوردی داشته باشند . به همین ترتیب میتوان براساس تعداد شرکت کنندگان تا ( ناجی سه ) و یا پنج و ده آنها را انتخاب و روی آنها برنامه ریزی کرد که در مدارس و مساجد و مکانهای عمومی برای مردم سخنرانی کرده و به زبانی ساده برایشان آموزش دهند .                               التماس دعا : علیرضا قاسمی راوندی




تاریخ : پنج شنبه 93/5/9 | 7:12 صبح | نویسنده : راوندی

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;} @font-face {font-family:"2 Homa"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoChpDefault { font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoPapDefault { margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:36.0pt 36.0pt 36.0pt 36.0pt; border:double windowtext 4.5pt; padding:24.0pt 24.0pt 24.0pt 24.0pt;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

نکته کلیدی و مهمی را که شهروندان محترم هنگام اجرای طرح ( نجات آب ) باید مد نظر قرار دهند این است که هنگامی که ظرف ذخیره اول را در محل مناسبی تخلیه کردند بلافاصله در محل خود و زیر شیر آب قرار دهند تا عدم وجود آن بعلت کمبود زمان برای آوردنش موجب هدر رفتن آب برای استفاده های مجدد نشود .

 مهم : باید دقت کنیم هنگامی که با سطل ، آب را بصورت دستی به دیواره توالت فرنگی سرازیر میکنیم دقت شود تا آب به دیواره پیشین یا کناری توالت فرنگی ریخته شود و بهیچوجه مستقیم داخل حوضچه نریزیم که این امر موجب ترشح فاضلاب به بیرون میشود . اما در مورد توالت های ایرانی کافیست آب سطل را به سطح صاف  کاسه توالت سرازیر کنیم . در این میان باید توجه داشت آبی که در فلاش تانک توالت فرنگی ذخیره میکنیم جهت استفاده کودکان یا مهمان است بنابراین لازم است شیر ورودی آب آنرا ببندیم .

در بعضی مناطق مشاهده شده که در پشت توالتهای ایرانی بجای سیفون ، لوله ضخیمی تعبیه کرده اند که یک شیر گاز هم جریان آب را قطع و وصل میکند که این مورد هیچگونه کاربردی نداشته و بجز اسراف در آب ، کار دیگری انجام نمیدهد . سیفون دستشویی هنگامی کاربرد لازم را دارد که آب با حجمی قابل قبول و با فشار به کاسه توالت سرازیر شود و چه بسا بنا بر طراحی نامناسب برخی دستگاه ها با یکبار استفاده از سیفون دستشویی نتیجه مطلوب حاصل نشده و اجباراً سعی میکنیم یکبار دیگر هم از آن استفاده کنیم .

استفاده از آفتابه به صرفه جویی در آب کمک بسیاری میکند و گذشته از ظرف ذخیره ، در توالتهایی که در فضای باز هستند با استفاده از انرژی خورشید آب آن گرم هم میشود . برای توالتهایی از این قبیل که معمولاً سیفون هم ندارند بهتر است از یک سطل و ذخیره آب روشویی آن بعنوان سیفون بصورت دستی استفاده کرد .

همیشه قبل از استفاده از توالت لازم است محل ریزش مدفوع را با مقدار کمی آب خیس کنیم زیرا این عمل از چسبندگی جلوگیری کرده و هر چه سریعتر با ریزش مقدار کمی از آب پاک میگردد .

اگر در منزل از آبگرمکن اتوماتیک استفاده میکنید باید در نظر داشته باشید که در بعضی موارد که شیر آب گرم را باز میکنیم آبگرمکن روشن میشود و بسته به درجه ای که آنرا تنظیم کرده ایم آنقدر گاز خواهد سوخت تا آب به دمای مناسب رسیده و خاموش شود که انجام این عمل هنگامی که قصد استفاده از مقدار کمی آب را داریم بهیچوجه صلاح  نیست و در این صورت لازم است که از شیر آب سرد استفاده کنیم زیرا همه میدانیم که با باز کردن شیر آب گرم بلافاصله آب گرم از شیر خارج نخواهد شد و باید آب سرد شده داخل لوله ها که بستگی به فاصله آبگرمکن از شیر دارد ، خارج شود .

هیچگاه دمای آبگرمکن را بیش از حد بالا نبرید زیرا  گذشته از اسراف در مصرف گاز ، تنوره آبگرمکن بسیار زود زنگ زده ، فرسوده و سوراخ میشود و در ضمن گذشته از تبخیر آب واشرهای شیر آب گرم هم زود فرسوده شده و موجب چکه کردن شیرهای آب گرم میشود .




تاریخ : پنج شنبه 93/5/9 | 7:10 صبح | نویسنده : راوندی

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;} @font-face {font-family:"2 Homa"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoChpDefault { font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoPapDefault { margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:36.0pt 36.0pt 36.0pt 36.0pt; border:double windowtext 4.5pt; padding:24.0pt 24.0pt 24.0pt 24.0pt;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

نحوه استحمام

نکته مهمی که قبل از استحمام یا داخل استخر رفتن و امثالهم باید بخاطر داشت این است که شیارها و داخل سوراخ گوش را با انگشت مرطوب کنیم این عمل موجب میشود تا آب داخل گوشمان نرود .

حمام کردن افراد بصورتهای مختلف انجام میپذیرد گاهی قصد داریم سریع یک دوش بگیریم و صورت را صابون زده و یک دست شامپو بزنیم ، گاهی به شامپو یک دست صابون هم اضافه میشود که طبیعتاً این صورتهای مختلف استحمام بستگی تام به فاصله زمانی بین دو استحمام و قرار گرفتن در بیرون و محیط کاری پر تحرک و یا کم تحرک دارد . گاهی تازه حمام بوده ایم اما بر اثر فعالیت ورزشی بدن عرق کرده و میخواهیم فقط یک دوش بدون کف بگیریم . در این مرحله ما سعی کردیم نحوه استحمام کامل را که بیشتر متداول هست و معمولاً فاصله زمانی یک هفته ای دارد را توضیح دهیم که تا حدود زیادی نکات بکار رفته در این توضیحات در مورد انواع استحمام کردنهای دیگر هم کاربرد دارد و میتوان از آنها در جهت استفاده حداکثری از آب بهره برد . لوازم مورد نیاز : سه اندازه لگن کوچک و متوسط و بزرگ ، یک چهار پایه حمام ، لیف پارچه ای از جنس متقال ، لیف بافتنی اندازه کف دست ، لیف بافتنی بزرگ با دو دسته پلاستیکی در دو طرف .

نخست یک لگن متوسط تمییز را از آب گرم پر میکنیم در این حال آب سردی که داخل لوله های آب گرم است به ولرم شدن آب کمک خواهد کرد در شیرهای آب معمولی هنگامی که دمای آب را مشخص کردیم شکل آرم یا نوشته روی شیر را بهمراه حدود تعداد چرخش آن بخاطر میسپاریم تا دفعات بعد روی همان وضعیت قرار دهیم در این حالت چنانچه دمای آب گرم بالا نباشد ، بهتر است زیرا یا فقط از شیر آب گرم استفاده کرده و یا اینکه بعد از تا انتها باز کردن شیر آب گرم ، فقط شیر آب سرد را تنظیم میکنیم ( در اینجا لازم است بدانیم که شیرهای اهرمی هیچ نیازی به این تنظیمات ندارد و وسیله بسیار خوبی برای صرفه جویی در آب است ) لیف بلند بافتنی را که معمولاً دو طرف آن دو دسته دوخته اند را داخل لگن متوسط قرار میدهیم تا خیس بخورد  در این حال یک لگن کوچک تمییز را پر از آب گرم نموده لیف بافتنی کوچک و لیف پارچه ای را در حالی که صابون داخل آن قرار دارد  داخل آن قرار میدهیم بعد از پر شدن لگن متوسط ، لگن بزرگ را که دارای دیواره صاف میباشد و لباسهای چرک را داخل آن قرار داده ایم زیر شیر آب میگیریم و لگن متوسط را از زیر آن به کناری میکشیم اهرم شیر را به قصد آب دوش حرکت داده  لگن بزرگ را جابجا کرده تا آب دوش به مرکز آن بریزد در اینجا در حالی که یک پای خود را به قصد خیس خوردن داخل لگن قرار داده ایم دوش میگیریم ( دقت کنیم ، هنگامی که مقداری لباس داخل این لگن باشد پا بهتر خیس خورده و همچنین موجب جلوگیری و هر چه سریعتر بهبود یافتن تاولهای کف پا میشود ) در زمان دوش گرفتن گه گاه پای داخل لگن را تعویض میکنیم در اینجا لازم است که یادآوری کنیم که حتماً یک پا باید بیرون از لگن قرار گیرد تا بتوان تعادل بدن را حفظ کرد ( وقتی که آب تا روی لباسها را گرفت آنها را بیرون آورده و در صورت وجود کاسه توالت در حمام ، آب محتوی لگن را با فشار درون آن خالی میکنیم با اینکار  مجاری فاضلاب را شستشو داده و باز تر میکنیم و آبی را که محتوی عرقیات بدن بوده و موجب جلو گیری از بهتر کف کردن پودر لباسشویی میشود را تخلیه نموده مجدداً لگن بزرگ محتوی لباسها را زیر دوش قرار میدهیم ) هنگامی که تمامی قسمتهای مختلف بدن خیس خورد ، لیف پارچه ای از جنس متقال  را با مالیدن صابونی که اکنون داخل آن تا حدودی نرم شده صابونی میکنیم در این لحظه دوش را بسته با هوایی که داخل لیف فوت میکنیم درب آنرا گرفته و با فشردن آن در پشت گردن و قسمت بالای کمر و قسمتهای تحتانی بدن کف را روی بدن سرازیر میکنیم ، قسمتهای مختلف بدن را به همین طریق کف مالی کرده و شستشو میدهیم ( توضیح اینکه بهتر است هنگام شستشو نخست قسمتهای بالای بدن را بشوییم سپس نیم تنه به پایین شسته شود )  بعد از آن لیف بافتنی را از داخل لگن کوچک برداشته و آنرا کف آلود میکنیم سپس صابون را در جا صابونی قرار داده لیف پارچه ای را روی چهار پایه داخل حمام پهن میکنیم در همان حال با لیف بافتنی در حالت ایستاده بدن را صابون میزنیم سپس روی چهار پایه نشسته ، رو و کف پا و لابلای انگشتان را هم با کف لیف میشوییم  لیف بلند دسته دار را صابونی کرده و کمر را توسط آن صابون میزنیم و با همان لیف چون زبر تر میباشد مجدداً پا را میشوییم ( در حالت نشسته در هر فرصتی یک و یا هر دو پا را داخل لگن بزرگ قرار میدهیم ) سپس با لگن کوچک از لگن متوسط قدری آب را روی سر و قسمتهای بدن میریزیم که تا حدودی کف صابونها برود در این حال لگن کوچک را پر از آب گرم لگن متوسط نموده و صورت را صابون زده و از آب لگن کوچک با دست ، آب به صورت پاشیده و میشوییم . آب باقی مانده در لگن متوسط را روی بدن ریخته و با استفاده از آن بتدریج با آب ذخیره شده در لگن بزرگ ، لباسها را با پودر رختشویی میشوییم ( این فرصتی خوب برای شامپوهاییست که لازم است قدری روی سر بماند )  دراین هنگام موها را شامپو زده و در حالی که لگن محتوی لباسهای شسته شده را زیر دوش گذاشته ایم ، دوش میگیریم ( با استفاده از لیف بافتنی بلند دسته دار کمر را هم زیر دوش میشوییم ) این مرحله نخست آب کشی لباسهاست و در مرحله پایانی استحمام هم آب کشی نهایی را انجام میدهیم .  چنانچه هفتگی ، استحمام میکنیم همین اعمال را از اول تکرار میکنیم . اما اگر با فاصله زمانی کمتر استحمام کنیم در مرحله دوم فقط صورت را صابون زده و از شامپو استفاده کرده و با آب مرحله پایانی لباسها را شسته و آب میکشیم . موضوع شستن لباسها حداقل برای هر کس در مورد لباسهای زیر لازم است و صحیح نیست لباسهای زیر خود را با لباسهای دیگران داخل ماشین لباسشویی بریزیم و البته با دو بار شستن ، لباسهای زیر تمیز تر شده و آب خاکستری کف آلود و آب خاکستری روشن دوش پایانی هم مورد استفاده قرار میگیرد ( حداقل صرفه جویی آب در حمام ، ذخیره آب دوش پایانی برای سیفون دستشوییست )

بنابر این دوش گرفتن ، خیس خوردن لباس و پا ، شستن و آب کشی لباس و استفاده از آبهای باقی مانده بجای سیفون همان استفاده حداکثری از آب میباشد که در حمام تا چهار بار مورد استفاده قرار میگیرد .

بعضی افراد معدود متاسفانه هنگام استحمام دوش را از اول تا آخر باز میگذارند و هنگام صابون و شامپو زدن از زیر آن کنار میروند که با اینکار گذشته از خیانت به خود و همنوعان ، خشم خدا را هم برمیانگیزند . که البته این معضل از عوارض شیرهای معمولی و پیچاندنیست که با تعویض با شیرهای اهرمی بر طرف میگردد .  




تاریخ : پنج شنبه 93/5/9 | 7:8 صبح | نویسنده : راوندی

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;} @font-face {font-family:"2 Homa"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoChpDefault { font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoPapDefault { margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:36.0pt 36.0pt 36.0pt 36.0pt; border:double windowtext 4.5pt; padding:24.0pt 24.0pt 24.0pt 24.0pt;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

                                                        طریقه شستشوی خودرو

هنگامی که قصد شستشوی خودرو را داریم لازم است که از وضعیت هوا آگاه باشیم و بدانیم که بارندگی یا گرد و غبار در پیش است یا نه ؟ در آن صورت تنها شیشه ها و آینه ها و دستگیره ها را با دستمال مرطوب و خشک تمییز میکنیم . چنانچه هوا مساعد بوده و قصد شستشوی کامل داریم یک سطل متوسط و یک لگن کوچک و دو دستمال نظافت و وسیله ای مانند آب پاش باغچه یا چیزی که لوله باریکی برای خروج آب داشته باشد و همچنین برس دسته دار مخصوص شستشوی خودرو و قدری آب خاکستری روشن و تمییز را آماده میکنیم . چون خودرو در فضای باز استفاده میشود و در معرض باد و خاک قرار دارد خیلی تمییز شستن آن لازم نیست اما اگر بخواهیم اینگونه باشد قدری کف یامایع ظرفشویی رقیق شده داخل سطل ریخته ، هم میزنیم . مقداری از آب سطل را داخل لگن کوچک ریخته دستمال را درون آن قرار میدهیم ( هیچگاه دستمال نظافت را درون سطل فرو نبریم ) برای شستشو اگر خودرو روی سطح شیب دار پارک شود بهتر است چنانچه  خودرو را در کوچه بشوییم و چرخ یک طرف را داخل جوی کم عمق قرار دهیم شیب لازم بدست آمده آب هم در مسیر جوی میرود .

نخست سقف و جهتی را که بالا قرار گرفته  تا پایین دربها  با دستمال  خیس شستشو میدهیم ( در صورت مایل قرار گرفتن خودرو جهت دیگر سقف را با برس دسته دار میشوییم )  چون مرتب دستمال را در لگن فرو میبریم آب آن خودبخود تخلیه شده و دوباره از سطل پر میکنیم . سپس با آب پاش محل دستمال کشیده شده را آب ریخته ، برس میکشیم . به همین ترتیب جهت مقابل و قسمتهای دیگر را هم شستشو داده در پایان اول شیشه ها و آینه ها و بعد سایر قسمتهای خودرو را با دستمال دیگر خشک میکنیم . پاک کردن شیشه ها با محلول شیشه پاک کن و کاغذ روزنامه باطله اختیاریست .

نوع دیگر شستشوی سریع خودرو ریختن آب با آبپاش و کشیدن برس میباشد ، مانند آب کشی مرحله قبل . در اینجا لازم به توضیح است که ریختن آب سطل در آب پاش ، چون دسته آن جلوی ورودی آب قرار گرفته است قدری دشوار است و معمولاً آب بیرون میریزد برای رفع این مشکل لازم است قدری آب پاش را مایل بگیریم و در صورت امکان آنرا در محلی قرار دهیم که در صورت ریختن به مصرف دیگری برسد یا اینکه با ظرف دیگری مانند کتری آب را به داخل آن منتقل کنیم .

تا تجربه کنیم که با چند سطل آب میتوانیم خودروی خود را بشوییم بهتر است قبل از شستشوی خودرو قدری آب خاکستری روشن یا تمییز آماده داشته باشیم تا آب آشامیدنی مورد استفاده قرار نگیرد . برای شستشوی خودرو هر قدر بتوانیم از آب کمتری استفاده کنیم هنر ارزشمند تر خود را نشان داده ایم .




تاریخ : پنج شنبه 93/5/9 | 7:7 صبح | نویسنده : راوندی

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;} @font-face {font-family:"2 Homa"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoChpDefault { font-family:"Calibri","sans-serif";} .MsoPapDefault { margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:36.0pt 36.0pt 36.0pt 36.0pt; border:double windowtext 4.5pt; padding:24.0pt 24.0pt 24.0pt 24.0pt;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

                                                        طریقه شستشوی ظروف

بعضی اوقات بعد از صرف غذا مشاهده میکنیم که کودکی در حالی که بشقاب غذایش را به مادرش نشان میدهد میگوید : مامان ببین بشقابم رو آئینه کردم ! نکته کلیدی شستشوی ظروف در اینجاست زیرا ظروف غذا هر مقدار تمییزتر و خالی از مواد غذایی باشد شستن آن راحتتر و طبیتاً از آب کمتری هم استفاده خواهد شد .

همه از مضرات شیرینی تر آگاه هستیم اما گاهی بدیدن شخص سالمندی هم که میرویم برایش تهیه میکنیم.

سر سفره هم به همین گونه است هر مقدار مهمان اصرار میکند که برایم کم غذا بکشید چون میخواهیم لطف خود را نشان دهیم بشقابش را تا آنجایی که جا دارد پر میکنیم و گاهی در مورد کودکان هم رعایت نمیشود . خوب است عادت کنیم برای خود و دیگران کمتر غذا بکشیم و میل کنیم چون اکثر بیماریها از پر خوریست .

عادت کنیم سر سفره یک ظرف مناسب برای مواد دور ریختنی مانند استخوان مرغ و امثالهم قرار دهیم تا همه پس مانده ها را در آن قرار دهند . هنگامی که ظرفها را برای شستشو به آشپزخانه میبریم دو حالت وجود دارد یکی اینکه ظروف خالی از غذاست و دیگر اینکه در بعضی ظروف ته مانده ای از غذا هست در این مورد  اگر در کنار سفره محتویات غذا در یک ظرف جمع آوری شود بهتر است اما در آشپزخانه برنجها را برای پرندگان جدا و محتویات دیگر را آب ذخیره گردانده و در سبد کنار سینک میریزیم . وقتیکه ظروف از غذا خالیست ، آنها را درون سینک و شیر آب گذاشته  قدری از آب ذخیره خاکستری تمییز یا خاکستری روشن درون ظرف بالایی ریخته و به همین ترتیب با گرداندن آن و خالی کردن در ظرف زیرین تا آخر ادامه میدهیم تا ظروف تا حدی از چربی پاک گردند باید توجه داشته باشیم هنگامی که ظروف را در قسمت بالایی سینک میگذاریم آنها را دسته بندی کرده و جداگانه روی هم قرار میدهیم . نخست داخل سینک ظرفشویی را میشوییم . اگر مایع ظرفشویی خود را تبدیل به فوم کرده باشیم که هیچ ، برای هر ظرفی میتوان به اندازه کافی کف برداشت اما اگر مایع ظرفشویی معمولی داریم مقداری در ظرف بزرگتر ریخته و با آب گرم مخلوط کرده در حالی که اسکاچ را داخل آن میگردانیم مایع را که اکنون قدری رقیق شده در ظروف دسته بندی شده میریزیم . ظرف بزرگتر را با اسکاچ تمییز کرده داخل سینک قرار میدهیم به همین ترتیب ظرف بزرگتر دیگر را با اسکاچ شسته و داخل سینک و ظرف بزرگتر قرار میدهیم تا اینکه تمامی ظروف با کف تمییز شده باشد ( نحوه قرار دادن ظروف در آب چکان کابینت هم یکی از مهمترین مواردیست که در صرفه جویی در مصرف آب دخالت مستقیم دارد زیرا با گشتن جا برای قرار دادن ظروف این آب اضافه ایست که از شیر بیرون میرود بنابراین همیشه جای ظروف برایمان مشخص باشد ) شیر آب گرم را با فشار کم باز نموده و ظرفها را آب کشیده در آبچکان قرار میدهیم . در اینجا نقش آب برای خیساندن ظروف بعدیست و ذخیره نمیگردد .             چنانچه بفوریت فرصت شستشوی ظروف را نداشته باشیم آنها را با آب ذخیره ( اگر ته مانده داشته باشند در سبد خالی کرده ) خیسانده و در فرصت دیگر میشوییم .




  • مطالب علمی
  • فروش بک لینک انبوه