سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 99/8/6 | 12:26 عصر | نویسنده : راوندی

قانون پرداخت هزینه های تعمیر وسایل مصرفی مستاجر ( صــ23 )

یکی از مسائل مهمی که موجب اختلاف مالک و مستاجر است پرداخت هزینه تعمیر وسایلیست که در آپارتمانهای اجاره ای وجود دارد . مانند کولر و پکیج و گاز رومیزی و آیفون تصویری و شیرآلات .

یک زمانی هست که مالک هنگام ترک خانه از جانب مستاجر ، خانه را تحویل میگیرد و چنانچه خرابی از جانب مستاجر ایجاد شده باشد مثل میخهای متعدد کوبیدن و خراب کردن گچ دیوار یا صدمه زدن و نم رساندن به درب های چوبی و شکستن درب کابینتها ، شکستن شیشه و مانند آن ، ادعای خسارت میکند که مستاجر هم با در نظر اینکه سالم تحویل گرفته باشد باید خسارت وارده را جبران کند .

اما خرابی وسایل عموماً برقی موضوع دیگریست که نیاز به تعمق بیشتری دارد .  اگر در نظر بگیریم که شخصی آپارتمانی را که نوساز هم هست برای اجاره دادن خریداری کرده و  چند مستاجر برای چند سال آمده و در آپارتمان زندگی کرده و رفته اند . تا اینکه شخصی میآید که با استهلاک وسایل روبرو شده و هر لحظه امکان خرابی آنها وجود دارد . بنابراین در این میان اگر پکیج خراب شد یا اینکه موتور کولر بر اثر استهلاک و تمام شدن عمر مفید آن ، سوخت صاحب خانه باید هزینه تعمیر آنرا پرداخت نماید . البته در این میان جابجایی مستاجران همانطور که گاهی مالک آپارتمان را رنگ میکند بررسی سلامت و خرابی وسایل را هم انجام داده تا به مستاجر جدید سالم تحویل دهد. سرویس کولر و تست شیرآلات و بررسی نشتی لوله ها از دیگر موارد وظایف مالک برای ورود مستاجر جدید است .

اما گاهی تحت هر عنوان مستاجر باعث خرابی وسیله ای میشود فرض را بر آن میگیریم که فراموش میکند پمپ آب کولر را زده ، موتور میسوزد و یا سهواً موجب خرابی پکیج میشود و یا گوشی آیفون افتاده میشکند . بهر صورت در اینگونه موارد زمان کار کردن آن وسیله را در نظر گرفته قیمت معادل دست دومش را مستاجر پرداخته و تفاوت قیمت آنرا تا آکبند صاحب خانه پرداخت میکند .

به دنباله این بحث غیر از پرداخت اجاره ، مسعله مالیات و پسماند پیش میآید که بنابراین که حقوق هر دو را با عدل و انصاف در نظر بگیریم مالیات را مالک و هزینه پسماند را مستاجر میپردازد .          به پایان این بحث رسیدیم . امیدوارم که توانسته باشم قضاوتی صحیح از مطالب درج شده داشته و تا آن جایی که رضایت پروردگار را موجب شود مسائل را مطابق با شرع مطرح کرده باشم .          از همگان التماس دعا دارم  




  • مطالب علمی
  • فروش بک لینک انبوه