شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

چراغ جادو
+ سلام ، چرا در نماز شک ميکنيم ؟ علت اصلي را بفرماييد .
mariii
102/6/22
عدم تمرکز.
جناب رواندي بزرگوار،بنظرشک درنماز به عدم شناخت ها برمي گردد،عدم شناخت نمازومضامين عالي آن،عدم شناخت خدا واينکه درمحضرچه کسي قرارگرفته ايم،هرچه قدرشناخت ما عميقترباشد نمازهاي ماهم حال وهوايي بهتري خواهندداشت،وحقيقتا معراج مي شود،نمازدرواقع صحبت کردن باخداست درقالب يک عبادت خاص،وقتي که بدانيم درمقابل چه کسي قرارگرفته ايم وعظمتش را درک کنيم،قطعا اداب هم صحبتي که توجه وتنبه وحضور،هست را رعايت مي کنيم.
ودراين حالت که سرتاسرحضورهست ولذت است وشيريني،وشک منشاش عدم حضوروعدم توجه ونوعي غيبت روحي است،ديگربراي شک جايگاهي نمي ماند،چون همه اش حضورهست.اين ها براي يک آدم سالم هست،اما آدمي که مشکل داردقصه هاش فرق ميکنه
freand
سلام بنظر من بعضي ها کلا يکم مشکل تمرکز دارن و حتي اگه دقت کنن هم باز شکم ميکنن که تو احکام هم بهشون کثير الشک ميگن. اما خب بيشتر هم براي همون نداشتن تمرکز و حضور قلب هستش.اگر با حضور قلب و توجه بخونيم شايد شک نکنيم يا حداقل کمتر شک کنيم. خودمم خيلي وقتا شک ميکنم چون گيجم.
{a h=Tabrizi246810}جوادتبريزي{/a} {a h=freand}freand{/a} من هم بااين نظرات موافقم،وبه خاطرنداشتن حضورقلب است که استادتبريزي به خوبي تبيين کردند،
{a h=aqilsaleh}عقيل صالح{/a} عدم تمرکز هست اما دليل اصلي نيست .
{a h=Tabrizi246810}جوادتبريزي{/a} ع زير جان خيلي کلي بيان فرموديد فقط دليل اصلي را بفرماييد
{a h=freand}freand{/a} با کثير الشک کاري نداريم . دليلي بسياري وجود دارد که دليل اصلي در توضيحات جناب تبريزي وجود دارد اما نه بطور کامل و واضح
{a h=amin9999}امين يگانه{/a} جناب يگانه توضيحات و دلايل همه صحيح است اما دليل اصلي مطلب ديگريست .
علتش حواس پرتي ومشکلات زندگي است.....البته من خيلي وقته نمازوتق ولق ميخونم درست حسابي نميخونم.:(......دوستان هم جواب خوبي دادن،بخصوص استادتبريزي که بنده خيلي قبولش دارم،جوابشون فوق العاده عرفاني است شايدامامان به اون مقام برسند.
{a h=Doktaringlab1}شاخه ي عشق{/a} عرض کردم تمام دلايل صحيح است اما علت اصلي چيز ديگريست در حقيقت اگر اين مطالبي بود که بيان شد من اين سوال رو مطرح نمي‌کردم
اعوذ بالله من* الشيطان* رجيم
{a h=yajaavad}انديشه نگار{/a} ب له در اينستا يک پست بود که شخصي مي‌گفت اين شيطان است که مانع نماز با حضور قلب ميشود و ادعا ميکرد که هيچکس نمي‌تواند چهار رکعت نماز با توجه بخواند اما بهر حال اينهم ميتواند مانند يکي از دلايلي باشد که دوستان فرمودند اما جواب سوال نيست .
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} @};-
يک مطلبي را عرض ميکنم که حکم راهنمايي دارد . امروز زنگ زدم اهواز تا با دوستي که احساس ميکردم لحجه عربي دارد اين سوال را بپرسم که آيا اعراب هم شکيات را دارند يا نه ؟ ايشان که خياط هستند يکي از مشتريان خودشان را معرفي کردند و بعد از نيم ساعت شماره دادند اما هر چه تماس گرفتم در دسترس نبود .
عدم شناخت مضامين که فرمودند خيلي نزديک به پاسخ سوال است اما مسلم است کسي که معاني را نداند بمحض آغاز نماز فکرش همه جا هست غير از نماز
بله فرمودند که عربها هم شکيات را دارند !
mariii
سلام بزرگوار وقتتون بخير.منظورتون از شک در نماز چيه؟ يعني شک در تعداد رکعتها يا چي دقيقا؟ اخه شک دامنه ي وسيعي دارد.
mariii
ولي اگر بطور کلي منظورتون از شک در اداي فرايض و ارکان نماز هست که بدليل عدم تمرکز و حضور قلبي انسان هست که اونم دليل داره يا ميتونه تکرار هميشگي الفاظ انها را لغلغه زبان ميسازند .بلد نبودن معاني آن الفاظ و شلوغي ذهن و درگيري ذهني فراوان و الا آخر ....
{a h=haftaamancom}mariii{/a} سلام و عرض احترام . بله شک بين رکعتها رو عرض کردم که عاملش همان حواس پرتيست اما دليل اصلي آن چيست ؟ آنرا سوال کردم
mariii
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} خب دلايلش خيلي متنوع و زياده بزرگوار .بنده فقط چند مورد رو که يادمه ميگم .مثل .تند و سريع خوندن.گناه .چشم چراني و چشم ناپاک‌.يا پر خوري
mariii
و خواب زياد و دوستي با آدم هاي بد
mariii
و جالبتر از همه اون چشم نا پاک هست که هرچه ميبينه در نماز هي ياد اوري مکنه و باعث حواس پرتي ميشه .
در نمازم خم ابروي تو با ياد آمد ...حالتي رفت که محراب به فرياد آمد ..
{a h=yajaavad}انديشه نگار{/a} درود@};-
{a h=haftaamancom}mariii{/a} به موارد خيلي خوبي اشاره کرديد اما علت اصلي چيز ديگه اي هست
{a h=yajaavad}انديشه نگار{/a} شکي نيست
يک راهنمايي ميکنم ، ما وقتيکه ميگيم بنام خداوند بخشنده مهربان ، جز به اون چيزي که داريم ميگيم فکر نمي‌کنيم .
mariii
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} خب فکر کردن به غير خدا ميشه جواب که همون عدم حضور قلبه
{a h=haftaamancom}mariii{/a} بله اما به چه علت ؟ اصلي ترين دليلي که موجب حواس پرتي و ايجاد شک ميشه مورد سوال هست .
mariii
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} ضعف ايمان
{a h=haftaamancom}mariii{/a} حقيقت اين هست که چون عربي زبان مادري ما نيست دچار اين حالت ميشيم حالا اگر معني آيات و ذکري را که مي‌خونيم هم خوب ندانيم ديگه چه بدتر. عربي را حفظ کرده و مي‌خوانيم و هزاران فکر ديگر مياد سراغمون . براي اين بود که گفتم وقتي ميگيم بنام خداوند بخشنده مهربان ، جز به اون چيزي که داريم ميگيم و معناي اون فکر نمي‌کنيم حالا اگر عربي را بگيم خيلي امکان دارد که به معنا توجه نکنيم
mariii
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} سلام بزرگوار .يعني اونايي ک زبان مادريشون است دچار حواسپرتي و شک در نماز نميشن؟ با عرض معذرت بايد عرض کنم کاملا اشتباه ميفرماييد.مثلا بنده يبا افتخار زبان مادري ام عربي است و تمام مفاهيم و واژه ها را با جان و دلم درک ميکنم ولي متاسفانه دچار اين مشکل ميشوم گاهي.و بيشتر وقتهايي ک ذهنم درگيري زيادي داشته باشد يا موارد ديگر .
mariii
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} اين دليل ميتونه وجود داشته باشه ولي کافي و شامل همه افراد نميشه بزرگوار
{a h=haftaamancom}mariii{/a} درود بر بانوي ارجمند . بنده که تمام مواردي را که تا کنون ذکر شده بود رد نکردم اين مطلب را دليل اصلي براي خودمان بيان کردم که فارس زبان هستيم . حالا شما در اين مورد تحقيق کنيد ببينيد اصلا عربها شکيات را دارند يا نه . مقصودم دو زبانها نيست .
بهر حال اينجور بحثها باعث تبادل افکار ميشه و شايد کسي مطلبي ياد گرفت . من بعد از سالها متوجه شدم که شک بين يک و دو در رکعت دوم صورت ميگيره مگر اينکه نمازگزار قصد اداي چندين نماز قضا داشته باشه .
mariii
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} سلام بزرگوار خوبيد ان شالله .بله تحقيق مختصري از اطرافيانم کردم با وجود اينکه ايشان هم عرب زبانند باز هم دچار شکيات ميشوند بزرگوار.
{a h=haftaamancom}mariii{/a} سلام و عرض سپاس . آنها هم دو زبانه هستند ؟
mariii
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} بله زبان عربي و فارسي
{a h=haftaamancom}mariii{/a} با عرب زبان ارتباط نداريد ازشون سوال کنيد ؟ مي‌خوام ببينم عربها هم مثل ما شکيات رو دارند
در مورد شکيات مختلف بنده به اين نتيجه رسيدم که شک بين يک و دو که نماز را باطل مي‌کنه اکثرا در رکعت دوم اتفاق مي‌افته البته به شرط اينکه نماز اول باشه يا اينکه بين دو نماز به هر دليل هيچ عملي صورت نگرفته باشه
mariii
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} چشم و اگر دوست داشتيد از عرب زبانان جاهاي ديگر دنيا يعني غير ايراني هم براتون پرس و جو ميکنم .
{a h=haftaamancom}mariii{/a} چشمتان روشن ، لطف ميکنيد . داشتم فکر ميکردم در اين مورد هم سني و هم شيعه باشند خيلي بهتر است .
mariii
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} سلام بزرگوار.بله از چند نفري که پرسيدم گفتند آنها هم دچار شکيات در نماز ميشوند.ولي حقيقتش همه شيعه بودند.براي پيدا کردن افراد عرب زبان سني بيشتر سمت هرمزگان و سيستان بايد تحقيق کنيد .
{a h=haftaamancom}mariii{/a} درود و سپاسگزارم از شما خداوند خيرتان دهد
حواسمون جاي ديگس
{a h=djalireza}||عليرضا خان||{/a} پيش يه زيباي ديگس :D
http://ravandi.parsiblog.com/Old/Feeds/ اي جانم عزيزم تو خط بده من پياده وصلتم استاد جان
تمرکزم ميره به درست خوندنش رکعت ها رو گم ميکنم:-|
{a h=djalireza}||عليرضا خان||{/a} جانت بي بلا خان فدايي داري
{a h=11firstlove11}دخمل جوني.{/a} به موضوع ظريفي اشاره کرديد خيلي بايد براي جواب فکر کرد . اينطور بنظر مياد که در نماز غرق شدن خيلي هم خوب و خدا پسندانه هست مقصودم اينست که در نهايت نماز ما بايد مورد قبول پروردگار قرار گيرد و حالتي ممکن است پيش بيايد که کيفيت مهم تر بنظر مي آيد تا کميت . اما شما پايان هر رکعت را در ذهن يادآوري کنيد .
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} قبلا با انگشت ميشماردم الان که ديگه نميخونم:'(
{a h=11firstlove11}دخمل جوني.{/a} بخون چون هر زمان که شروع کني بايد قضا بخوني که مي افتي به حال امروز من :D
Miss fatima
براي خودم شخصا اينطوريه که کلي فکر و خيال تو سرمهx-( کسي اگه راه حلي داره بگه؟!:-/
{a h=zigzag13}Miss fatima{/a} بهترين راه حل اينه که از خدا کمک بخواهيم ... مستمر ، البته با وجود تمام مواردي که دوستان و خودم مکتوب کرديم .
Miss fatima
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} خيلي سعي ميکنم خيليااا ولي يوقتايي نميشه x-( بازم سعي ميکنم ممنون
{a h=zigzag13}Miss fatima{/a} گذشته از اون مطلبي که نوشتم و حتما خونديد آخرين حرف اينه که : خدا که سعي بنده هاشو مشاهده کند ، کافيه .
Miss fatima
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} قشنگ بود باعث دلگرميم شد:)@};-
{a h=zigzag13}Miss fatima{/a} بله واقعا که خدا بخشنده ترين بخشايندگان و مهربان ترين مهربانان هست ...
Miss fatima
{a h=ravandi}‍‍‍‍ راوندي {/a} :-)@};-
{a h=11firstlove11}دخمل جوني.{/a} {a h=zigzag13}Miss fatima{/a} خدمت شماها و ديگر خوانندگان محترم و محترمه عرض کنم که چند روز قبل داشتم در اين مورد فکر ميکردم که چگونه ميتوان بدون اينکه شک کنيم که کدام رکعت را ميخوانيم يک نماز خالي از شک و شبهه داشته باشيم . يک ترفند خيلي ساده به ذهنم رسيد امتحان کردم و ديدم بسيار عاليست :) بر اثر تکرار حالتي پيش آمد که بنظر آمد به آن هم نيازي نبود .
مقوايي را مانند جعبه هاي قرص به صورت مربع به اندازه اي برش بزنيد که بتوان روي آن اعداد يک تا چهار را نوشت . البته شايد براي نمازهاي دو رکعتي نيازي نباشد اما براي نماز مغرب تا عدد سه و براي نمازهاي چهار رکعتي آنها را بترتيبي روي سجاده قرار ميدهيم که عدد يک نزديکتر به خودمان باشد البته محل قرار دادن آنها نبايد در محل قرار گرفتن دستمان باشد بهر حال سمت چپ جانماز بهتر است .
موضوع تقريبا روشن شد . نحوه کار اينست که بعد از پايان هر رکعت و در حين برخواستن عدد مربوط به آن رکعت را يا برعکس ميکنيم يا کنار ميگذاريم . مهم نيست که اين حرکت چگونه باشد مهم اينست مشخص کنيم که آن رکعت را خوانده ايم . بهر حال ترفند جالبيست امتحان کنيد و اگر ابتکار تازه اي هم به ذهنتان رسيد اينجا مکتوب بفرماييد .
در برنامه زندگي پس از زندگي دو نفر که در آن عالم خاص نماز خواندن خود را مطرح کرده بودند دو پاسخ متفاوت شنيده بودند . به اولي گفته بودند اگر هم نميخواندي فرقي نمي‌کرد . به دومي هم اينکه نماز را براي خودت خواندي . از اين دو پاسخ برداشتهاي جالبي ميتوان داشت که اولي نمازش نماز نبوده و دومي هم که در دنيا بهره اش را برده
بنابراين وقتيکه نماز را براي خودمان ميخوانيم ، فرقي نميکند که به چه زباني خوانده شود مهم اينست که بالاترين حضور ذهن را داشته باشيم .
ساعت دماسنج
‍‍‍‍* راوندي *
رتبه 83
13 برگزیده
1074 دوست
محفلهای عمومی يا خصوصی جهت فعاليت متمرکز روی موضوعی خاص.
گروه های عضو
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله ارديبهشت ماه
vertical_align_top